עדכון מיולי 2018: לאחרונה חסמנו משתמשים והסרנו עשרות מאמרים שהיו מועתקים או כתובים בזילזול בצורה גסה. אם תכתבו מאמרים מקוריים, תשייכו אותם לקטגוריה המתאימה ותוציאו קישורים במידה הוגנת, אין לכם מה לדאוג
אנחנו בודקים את המאמרים מדי פעם ומי שיזלזל וינצל את הבמה לרעה, חבל על הזמן שלו ושלנו - המאמרים יוסרו והוא יחסם!

דיאטה ללא גלוטן

דיאטה ללא גלוטן היא דיאטה שלעיתים הכרחית בשביל למנוע מצב מסכן חיים, למי שאלרגי לגלוטן או חולה במחלת הצליאק. אם אלו יחשפו לגלוטן במזון שלהם, הם עלולים למצוא את עצמם במצב קריטי ואף להגיע למוות.

אך מעבר אליהם, בשנים האחרונות החלה הדיאטה הזו לצבור פופולאריות גם בקרב אנשים שלא אלרגיים לגלוטן, וזאת מכיוון שגדלה ההבנה כי עודף גלוטן הוא לא בריא, גורם להתמכרות ולהשפעות רעות בגוף שלנו. אז מה היא דיאטה ללא גלוטן? מי האנשים שמחויבים לשמור עליה ומה התועלות שלה?

לפני שנתחיל יש לסייג שגלוטן במידה הוא חלק חשוב מתפריט של מי שאינו רגיש.

לפי הדיאטנית הבכירה רוני ברוך שמלמדת תזונה נכונה בבי"ח איכילוב:
הימנעות מגלוטן שאינה נחוצה, עשויה להיות מזיקה לאנשים שאינם חולי צליאק.
יותר ויותר עדויות בספרות מחזקות את דיעה זו. יש עבודות המצביעות על שינויים לרעה בהרכב המיקרוביום בקרב הנימנעים לחלוטין מגלוטן.

מה זה גלוטן?

חלבון המצוי בדגנים (חיטה, שעורה, שיפון וכוסמין). בגלוטן יש שתי קבוצות חלבונים עיקריות: הגליאדינים והגלוטנינים. חולי הצליאק רגישים לקבוצת הגליאדינים.

מה זה צליאק?

מחלה של המעי הדק הנוצרת בעקבות תגובת יתר של מערכת החיסון שבאה לידי ביטוי במערכת העיכול. התגובה מתרחשת כאשר האדם הסובל מהמחלה נחשף לחלבון במזונו. זוהי מחלה כרונית שנכון להיום אין לה תרופה, אך ניתן למתן את התסמינים שלה על ידי שמירה על דיאטה קפדנית נטולת גלוטן.

למחלה זו יש רקע גנטי והיא עשויה להופיע כבר בחשיפה הראשונה לגלוטן, כבר אצל תינוקות. לעומת זאת, יש אנשים אשר אצלם מתפרצת המחלה רק בגיל מאוחר יותר בעקבות גורמים סביבתיים כמו לחץ, הריון, זיהומים ועוד. תופעות הלוואי הן: שלשול, ריח חריף בצואה, בטן נפוחה, אנמיה, איבוד משקל ותופעות נוירולוגיות שונות.

אילו מאכלים מכילים גלוטן?

נכון להיום הטיפול בצליאק הוא תזונתי. מי שסובל מהמחלה ומקפיד על דיאטה נטולת גלוטן לא ירגיש את התסמינים, אך חשוב להבין שהמחלה לא נעלמת אלא רק התסמינים שלה. בדיאטה נטולת גלוטן יש להימנע מחיטה, שעורה ושיפון ובעצם מכל המאכלים המכילים אותם ברמה זו או אחרת: לחם, קוסקוס, בורגול, סולת, גריסים, סובין, קוואקר, פסטה, כוסמין, גרנולה, מצות, דגני בוקר, סייטן, בירה.

מה כן אפשר לאכול?

אורז לבן או מלא, בטטה, תפוחי אדמה, תירס, אטריות אורז, קמח תפוח אדמה, קמח טף ועוד סוגי קמח הנמכרים לרוב בחנויות טבע. דגנים כמו כוסמת, קינואה, דוחן. קטניות כמו עדשים, שעועית, חומוס, סויה. ירקות, פירות, אגוזים, שקדים, אבוקדו, שמן זית, שמן קנולה, שמן קוקוס, תבלינים.

יתרונות הדיאטה

בשנים האחרונות עלתה המודעות לדיאטה נטולת גלוטן והיא נפוצה גם בקרב אנשים שאינם רגישים לגלוטן וזאת בשל יתרונותיה הרבים. ראשית, הפחתה במוצרים המכילים גלוטן תורמים לירידה במשקל מכיוון שרוב המוצרים המכילים גלוטן הם מוצרים פחות בריאים ובעלי ערך קלורי גבוה (פסטות, לחמים, מאפים, פיצות, אלכוהול).

יש לשים לב שאנו לא מחליפים את המוצרים הללו במוצרים דומים נטולי גלוטן, מכיוון שהיום קיימים תחליפים מצוינים ללא גלוטן אך בעלי ערך קלורי גבוה לא פחות. על מנת להצליח לרדת במשקל, יש להקפיד על תזונה נטולת מוצרי גלוטן ולהחליפם במוצרים בריאים אחרים. דבר נוסף הוא הטענה כי דיאטה נטולת גלוטן תורמת להעלאת האנרגיה ומצב הרוח בעקבות ההפחתה במזונות עתירי שומן וקלוריות.

לסיכום, במידה ואתם שייכים לקבוצה הראשונה ואתם מחויבים להימנע ממוצרים המכילים גלוטן בשביל להימנע מסיבוכים במחלת הצליאק, הקפידו על תזונה נטולת גלוטן לחלוטין ותוכלו ליהנות מחיים נטולי תסמינים. במידה ואתם משתייכים לקבוצה השנייה ואינכם רגישים לגלוטן אך רוצים להשתמש בתזונה נטולת גלוטן לטובת הבריאות שלכם, תוכלו להפחית את מוצרי הגלוטן או להוריד אותם לגמרי, תלוי בכם, ובכך ליהנות מדיאטה בריאה התורמת לבריאותכם.

מאת: Dudish

דודי שרון - אסטרטגיה שיווקית וקידום אתרים אורגני. |