עדכון מיולי 2018: לאחרונה חסמנו משתמשים והסרנו עשרות מאמרים שהיו מועתקים או כתובים בזילזול בצורה גסה. אם תכתבו מאמרים מקוריים, תשייכו אותם לקטגוריה המתאימה ותוציאו קישורים במידה הוגנת, אין לכם מה לדאוג
אנחנו בודקים את המאמרים מדי פעם ומי שיזלזל וינצל את הבמה לרעה, חבל על הזמן שלו ושלנו - המאמרים יוסרו והוא יחסם!

SMART SCHOOL בתי ספר חכמים, האומנם?

כיום רוב בתי הספר (על יסודי) משתמשים במערכת מידע בשם Smart school ואני תוהה האם באמת המערכת עושה את בתי הספר לחכמים? האם הדגש צריך להיות על בתי ספר חכמים (המערכת) או על ילדים חכמים (התלמידים)? מהי באמת ההשפעה של המשובים שהמורים נותנים דרך המערכת הממוחשבת לאחר כל שיעור? האם זה מגביר או מפחית את המוטיבציה של התלמיד ללמידה?

כאשר קיבלתי קישור להתקנת האפליקציה Smart school קיוויתי שזו מערכת מאוזנת של העברת מסרים וציונים אך לאחר שנה של שימוש במערכת אני נוטה לקרוא לה "המלשינון", לצערי במשך שנה שלמה מורים השתמשו במערכת לציין כמעט ורק נקודות שליליות שבהן הילד לא הקפיד על חוקי בית הספר, לא הכין שיעורים, שכח להביא ציוד לימודי, הפריע, השתמש בטלפון הנייד…כל יום שלל הערות שליליות כאשר אין תזכורות לכל הפעמים שהילד כן הביא ציוד, כן הקשיב בשיעור, כן הקפיד על חוקי בתי הספר, כך חלפה שנה שלמה שבה קיבלנו המון משובים שליליים על הילד שהוא ילד חיובי, חכם עם מוטיבציה ללמוד ולהצליח (אני חוששת לחשוב אילו משובים מקבלים תלמידים עם בעיות לימודיות או עם בעיות התנהגויות).

רוב בתי הספר כיום עסוקים בנרטיב צר של השגיות (ציונים), כאשר כבר בשנות השמונים חקרו מה גורם לתלמידים להצליח בלימודים ומצאו כי המשתנה הדומיננטי שגורם להצלחה אצל תלמידים הוא הדימוי העצמי.

ישנם שלושה סוגים של דימוי עצמי: דימוי עצמי נמוך, דימוי עצמי מאוזן ודימוי עצמי מנופח.

דימוי עצמי נמוך מאפיין תלמידים שחשים שהם לא שווים, לא מסוגלים להצליח, לא חכמים מספיק.

דימוי עצמי מאוזן מאפיין תלמידים שחשים שהם שווים ואחרים שווים גם הם, תלמידים שמאמינים שהם יכולים להצליח.

דימוי עצמי מנופח מאפיין תלמידים שמשדרים שהם שווים ואחרים לא שווים, הם נוטים לזלזל באחרים, לומר שהם יודעים הכי טוב מה נכון ואיך צריך לנהוג, למעשה גם תלמידים אילו סובלים מדימוי עצמי נמוך אך לעיתים נתפסים בטעות כבעלי ביטחון עצמי גבוה.

מה גורם לחיזוק הדימוי העצמי?

ד"ר נתנאל ברנדן בסיפרו "הערכה עצמית" מציין שני מרכיבים: תחושת כשירות וכבוד עצמי.

תחושת כשירות גדלה כאשר התלמיד מאמין ביכולת שלו ללמוד, להבין, לחשוב.

תחושת כבוד עצמי גדלה כאשר התלמיד חש בטוח בערכו, נוח להביע את מחשבותיו, רצונותיו וצרכיו.

כשהמורה מסב את תשומת הלב למעלותיו של התלמיד, הוא מעודד אותו להכיר בערך עצמו ומחזק אצלו את תחושת הכשירות.

 "כדי שתתחזק הערכתם העצמית של תלמידים הם צריכים לקבל ממוריהם כבוד, אהדה, מוטיבציה חיובית, ידע חיוני ומיומנויות חיוניות.

מורים יעילים יודעים שאדם מסוגל ללמוד רק ע"י הסתמכות על נקודות החוזק שלו ולא ע"י התמקדות בחולשותיו" (ד"ר ברנדן).

 

אסכם ואומר כי המערכת SMART SCHOOL היא מערכת שיכולה לשמש את המורה לחיזוק הדימוי העצמי של התלמיד או לפגיעה בו, תלוי באופן השימוש בה, ניתן להשתמש במערכת להבליט את מעלות התלמיד או את מגרעותיו.

 

דלית הלוי סיטרוק MA, יועצת חינוכית ומטפלת משפחתית וזוגית, מומחית בשליטה בכעסים

https://www.dalit4u.co.il/     0527-7330456 טיפול בילדים, נוער ומבוגרים.