עדכון מיולי 2018: לאחרונה חסמנו משתמשים והסרנו עשרות מאמרים שהיו מועתקים או כתובים בזילזול בצורה גסה. אם תכתבו מאמרים מקוריים, תשייכו אותם לקטגוריה המתאימה ותוציאו קישורים במידה הוגנת, אין לכם מה לדאוג
אנחנו בודקים את המאמרים מדי פעם ומי שיזלזל וינצל את הבמה לרעה, חבל על הזמן שלו ושלנו - המאמרים יוסרו והוא יחסם!

דפנה שם טוב – מה החלומות שלנו מספרים עלינו?

מאת דפנה שם טוב

קארל יונג היה פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי, מתלמידיו הבכירים של פרויד וממייסדי הפסיכולוגיה המודרנית.

על פי יונג, החלומות שלנו למעשה נועדו לגלות את הדילמות, הקונפליקטים, הדאגות ושאר ענייני הנפש אצלנו שלרוב מסתתרים בתוך התת-מודע.

החלומות מציפים אל פני התודעה שלנו חלקים שאינם מפותחים אצלנו (חלקים שאיננו מודעים להם אך הם קיימים) ומזהירים אותנו מפני התפתחות שטחית של האישיות שלנו. כלומר, החלום נועד לאותת לגבי תכונות ומאפיינים שלא באים לידי ביטוי מספיק בחיים שלנו וכן צריכים לקבל מקום.

מעבר לכך, יונג טען כי לעתים החלום עשוי להתריע על העתיד שיכול להתהוות אם אישיותנו תתפתח באופן שטחי ולא תכלול מגוון של תכונות.

יונג אמנם היה אחד מתלמידיו הבכירים של פרויד, אך לאו דווקא הסכים איתו על הכל. למשל, בשונה מיונג, פרויד סבר שתוכנם של חלומות מורכב מתכנים מודחקים המצליחים לעלות באופן זמני למודעות בשל התרופפותם של מנגנוני ההגנה במהלך השינה. החומרים המודחקים שנמצאים בתת המודע שלנו מוצאים דרך אל המודעות על-ידי כך שהם מוצגים באופן סמלי ואינם נחשפים באופן ישיר.

לעומת זאת, על פי יונג, החלום הוא אמצעי של ה”עצמי” להעביר לנו מסרים. החלום נותן לנו מסרים שאינם מסתירים דבר אלא מגלים לנו דרכים להתפתחות. החלום בעצם מגלה את הנפש ולא בא להסתיר ולהסוות את תכניה בצורות שונות. לכן, לטענת יונג, אין טעם בניתוח סמלי הכולל פרשנויות נלוות לכל אובייקט בחלום, אלא התוכן הגלוי של החלום הוא המסר עצמו אשר אליו עלינו להיות קשובים.

התוכן הגלוי של החלום קשור באופן ישיר למשמעות שלו (אין נתק בין סמל למשמעות). על כן, הדמויות והאירועים בחלומות הם השלכות של הקומפלקסים (התסביכים) שלנו ושל ההשלכות שאנו עושים על אנשים שאנחנו מכירים במציאות ומופיעים בחלום שלנו.

כלומר, החלומות הם ביטוי נפשי של הלא-מודע המושלך על דמויות ואובייקטים שונים בחלום. ומה אנחנו יכולים ללמוד מזה? שבסך הכל אנו צריכים להקשיב היטב לחלומות שלנו, כיוון שלכל אחד מהם יש משמעות עמוקה ונסתרת שמגיעה עם מסר התפתחותי (גם כאשר החלום מדבר על העבר שלנו).

כל חלום הוא מחזה, כל אחד מאיתנו הוא במאי

לפי יונג, ניתן לנתח חלומות לפי חלוקה למרכיבים בסיסיים המתייחסים לחלום כמעין מחזה ובו דמויות מוכרות או לא מוכרות (השחקנים), האגו (השחקן הראשי או הצופה) וכמובן – במאי המחזה (ה”עצמי” שלנו).

דמויות מוכרות – מייצגות את השלכות הקומפלקסים שלנו על אותם אנשים שמופיעים בחלומנו. לפיכך דרך החלום נוכל להרגיש ולהבין את הביטויים של אותם קומפלקסים.

דוגמה לביטוי של קומפלקס הצל (הצל לפי יונג = צד באישיות שאנו מעדיפים להדחיק) – יכול להיות למשל מפגש בחלום עם גבר שאנו לא מחבבים בגלל שיש לו התנהגות נשית – משמעות הדבר תהיה שאנו צריכים לתת יותר מקום באישיותנו לתכונות שאנו מגדירים כנשיות.

דמויות לא מוכרות המופיעות בחלום מייצגות השלכה ישירה של הלא מודע הקולקטיבי, שמקבל הסמלה דרך אסוציאציות נפשיות (הסמלה = תכנים בעלי משמעות מאיימת לובשים בחלום צורה המסווה את משמעותם האמיתית).

תת המודע הקולקטיבי הוא בעצם המוכנות האבולוציונית איתה אנו מגיעים לעולם.
לדוגמה, אם החלום יכלול איום מסוים שהניע אותנו לרוץ ולחבק אדם זר, ניתן להסיק מכך שאותו אדם מייצג את המוכנות לחיפוש אחר קרבה, כלומר את המוכנות שלנו להתקשרות לאחר.

האגו על פי יונג הוא הצופה בחלום ויכול לשמש גם כשחקן ראשי בחלום. אולם, האגו לא יכול להיות התסריטאי או הבמאי, אחרת הוא לא היה יכול להתרגש מהחלום.

הבמאי של החלום הוא ה-“עצמי” שלנו שמטרתו להיטיב עמנו. אם כך, ניתן לראות כי יונג תיאר עמדה מאוד חיובית כלפי החלום: אין חלומות רעים כי ה-“עצמי” לא היה מביים חלום שיפגע בנו ובעצם בעצמו. לכן, אין סיבה לפחד מהחלומות אלא להכיר תודה לנפש שנותנת לנו גילויים על עצמנו, מכוונת ומדריכה אותנו באמצעות החלום.

בהתאם לכך, אין סיבה אמיתית להירתע ולשכוח חלומות מערערים. להפך, צריך להעצים אותם כדי להיות מסוגלים להקשיב טוב יותר לנפשנו.

עכשיו כשאנחנו יודעים שהחלומות שלנו, גם אם אינם נעימים, הם לטובתנו ובאים לעזרתנו, כדאי לנו ללמוד כיצד להעצים אותם. מה הכוונה? איך מעצימים חלום?
חוזרים על אותו חלום שוב ושוב, בכל פעם עם יותר ויותר פרטים. שיטה זו דומה לשיטתו לפתרון חלומות של יוסף שביקש מפרעה לחזור מהחלום בכל פעם עם יותר פרטים.

כשנכנסים למצב החלימה, מנסים להפעיל את 4 הפונקציות שתיאר יונג (חשיבה, הרגשה, תחושה, אינטואיציה) על תוכן החלום וכך לחוות אותו בצורה מלאה ככל האפשר.

אבל איך אנחנו יכולים לשלוט בחלומות שלנו? איך נוכל להחליט לחלום דווקא חלום מסוים? בעזרת המטפל הנכון זה אכן אפשרי, באמצעות שימוש בטכניקת דמיון פעיל (Active imagination):

בטכניקה זו המטופל נכנס למעין מצב mindfulness, בו מחזירים את אחת מתמונות החלום הרצוי ו”מחזיקים” אותה. אם מצליחים לא להכניס את האגו לתמונה (שעלול לעוות את החלום), החלום ימשך כך שהוא ידבר בעצמו. כך ניתן לגלות את משמעות החלום.

בטיפולים נפשיים עבודה על חלומות היא חשובה מאוד לא רק בגלל גילוי תכנים לא מודעים שתורמים להתפתחות, אלא גם כי העמדה של האגו שלנו משתנה: השגת תחושה של חופש וזרימה פנימיים יחד עם יכולת גדולה יותר לעמוד מול עמימות, אי-ודאות וחוסר שליטה בחיים שלנו.

חלומות פז! 🙂

דפנה שם טוב – לגבש את יכולת הוויסות

מאת: Dudish

מאמרים מאת דודי שרון - בניית אסטרטגיה שיווקית וקידום אתרים אורגני. קידום אתרים ובניית אסטרטגיה שיווקית מותאמת אישית בדיוק לפי המידות שלכם. מגשי פירות | הידרופוניקה | קוזו | וופורייזר |