הכול התחיל בטיול שבת תמים בדרום. שני רכבי שטח, מסלול מוכר, מזג אוויר מושלם. ירדנו לנחל חווה, נהנים מהדרך. אבל כשמגיעים לשטח – מספיק רגע אחד של חוסר ריכוז כדי להיתקע.
רכב אחד ירד לשקע חול עמוק, ובלי לשים לב – שקע עד הגחון. כל ניסיון לצאת – רק העמיק את השקיעה. לא הייתה קליטה, לא גררנו ציוד חילוץ, והשעה? 17:30, השמש כבר התחילה לשקוע.
שלב ההבנה: “אנחנו בבעיה”
כשהבוץ סוגר עליך מכל כיוון, והגלגלים רק מסתובבים במקום – מבינים שזו לא תקיעה רגילה. הוצאנו את הכפפות, חפרנו עם הידיים (אין כף), ניסינו לדחוף, ניסינו למשוך – כלום לא עזר.
פה בדיוק מגיע רגע הבחירה: או שאתה ממשיך להילחם ברכב מתוך לחץ – או שאתה לוקח צעד אחורה, נרגע, וחושב איך לצאת מהמצב בצורה חכמה.
הצלה יצירתית: מה גרם לרכב לצאת לבסוף?
למזלנו, הרכב השני (שנותר חופשי) חנה על קרקע יציבה. מצאנו רצועה ישנה מתחת למושב האחורי, קשרנו בעדינות לנקודת עיגון – ובזהירות, בלי למשוך חזק מדי, ניסינו למשוך באלכסון.
אחרי 3 ניסיונות – גלגל אחד תפס אחיזה. קצת דחיפה מהצד, תיאום טוב, והרכב הצליח לצאת.
הלקחים שלמדנו על בשרנו:
-
תמיד לקחת ציוד חילוץ בסיסי – גם לטיולים “קלים”
-
לא להסתמך על קליטה – אפליקציית ניווט לא שווה כלום בלי GPS אופליין
-
כשנתקעים – לא למהר להיכנס ללחץ. לחשוב, להתייעץ, לפעול בזהירות
-
לעולם לא לסמוך על כך ש”נחזור לפני החושך”. בשטח – כל דקה חשובה
גרר מקצועי – הפעם לא היינו צריכים, אבל בפעם הבאה אולי כן
הפעם הצלחנו להסתדר לבד. אבל בפעם הבאה – יכול להיות שנהיה רחוק מדי, עם תקלה מכנית, או בודדים בלי עזרה. לכן מעכשיו, כל יציאה לשטח כוללת אצלנו 3 דברים:
-
מספר טלפון של גרר מקצועי עם ניסיון בשטח
-
ציוד חילוץ בסיסי (רצועה, כף, משאבת אוויר)
-
הסכמה מראש – לא נכנסים למקומות קשים בלי תיאום עם כולם
לסיכום:
לא כל תקיעה נגמרת באירוע טראומטי – אבל כל תקיעה יכולה להפוך לכזו אם לא מתכוננים נכון. חוויות כמו זו שלנו מזכירות כמה חשוב להתכונן, לחשוב קדימה – ולפעמים פשוט לקרוא לגרר שמתמחה בחילוץ בשטח.