עדכון מיולי 2018: לאחרונה חסמנו משתמשים והסרנו עשרות מאמרים שהיו מועתקים או כתובים בזילזול בצורה גסה. אם תכתבו מאמרים מקוריים, תשייכו אותם לקטגוריה המתאימה ותוציאו קישורים במידה הוגנת, אין לכם מה לדאוג
אנחנו בודקים את המאמרים מדי פעם ומי שיזלזל וינצל את הבמה לרעה, חבל על הזמן שלו ושלנו - המאמרים יוסרו והוא יחסם!

ליקויי בנייה בדירות יד שנייה

מהם אותם ליקויי בנייה שכולם חוששים מה? האם חשש זה מוצדק?

ליקויי בניה, בדירה שאינה חדשה (אינה מקבלן), יכולים לבוא לידי ביטוי באופנים שונים:

  • ליקויים הנובעים מכשלים שונים:
  • ליקויים אילו מתחלקים ל”משפחות שונות” –
  • ליקויים מהותיים – בדרך כלל מדובר בליקויי בנייה קשים, החל בטעויות בבניית שלד המבנה, ועד למדידה לא נכונה של גובה ראש בין הקומות. בנוסף קירות שעלולים ליפול, הבאים לידי ביטוי בסדקים עמוקים או חלקי מבנה שבורים, גם הם נכללים בקטגוריה זו.
  • ליקויי בנייה “רגילים” – אינם מהווים חשש לשוהים במבנה, מחד, אך יכולים לייצר מצבים של פגיעות אחרות, כדוגמת רטיבות בקיר (עד קשיי נשימה, בעיקר באוכלוסיות החלשות, ילדים וקשישים).
  • ליקויי בניה אסטטיים: אינם מסוכנים, לרוב, אך אין סיבה לחיות בצלם: מרצפות שבורות/עקומות, גימורי קרמיקה או צבע שאינם איכותיים ועוד.

האופן המרכזי השני, בו באים לידי ביטוי ליקויי בניה, הינו בבנייה שאינה עפ”י החוק. כאן מדובר בליקויים בהם הבנייה נעשתה במודע שלא על פי התוכניות שאושרו והופקדו ברשות המקומית.

הבדיקה תיעשה כל ידי חברת פיקוח בניה, הן לגבי חוק תכנון ובניה, והן לגבי התקנים הקיימים.

לעיתים, הבנייה שאינה כחוק לא אושרה והועברה ברשות בצורה מסודרת, אך, מאידך, נבנתה על פי התקנים. במקרה זה, בדרך כלל,  תיתן הרשות הנחיה לבעל הנכס להעביר את החריגה אישורים, על פי כל הנהלים והתקנים.

פתחתו בתחילת המאמר בשאלה לגבי החשש ומידת הצדקתו.

כאשר אנו רוכשים נכס , דירה או מבנה אחר, חשוב לבצע את מכלול הבדיקות המומלצות, בכללן ביקורת מבנים. כפי שאנו לוקחים רכב לבדיקה טרם רכישתו, כך עלינו להפוך לשגרה ביצוע בדיקות טרם רכישת נכס. מרביתנו, הרי, מבצעים זאת פעמים ספורות במהלך חיינו.

מעבר לכשלי בנייה מהותיים, שאז בוודאי אין ספק בנחיצות הבדיקה, גם בכשלים ובליקויי בנייה קטנים, יחסית, ישנן משמעויות כלכליות במשא ומתן על ערכו של הנכס.

בוודאי ובוודאי כאשר מדובר על חריגות בנייה.