בעידן טכנולוגי מתקדם, בו שיווק דיגיטלי תופס את עיקר התקציב וההתמקדות של מרבית החברות, חשוב לזכור שישנו כלי שיווקי עוצמתי, אולי העתיק ביותר – שיווק מפה לאוזן. צוות סי וי פול מאגרי מידע המתמחה בסיוע לעסקים מגיש לכם מאמר זה כדי להסביר איך זהו שיווק מבוסס המלצות, חוויות ושיחות בין אנשים – והוא ממשיך להוכיח את עצמו, אפילו יותר מאי פעם.
מהו שיווק מפה לאוזן?
שיווק מפה לאוזן מתרחש כאשר לקוח חווה שירות או מוצר, משתכנע מהאיכות או מהחוויה, ומעביר את המסר הלאה – למשפחה, חברים, קולגות או קהילות. בניגוד לקמפיין פרסומי שמשדר מסר חד-צדדי, שיחה בין אנשים נתפסת כאותנטית, כנה ואמינה יותר.
על פי מחקרים, לקוחות נוטים לסמוך על המלצות אישיות הרבה יותר מאשר על מודעות פרסום. למעשה, מעל 90% מהצרכנים מעידים כי הם סומכים על המלצות של חברים ומשפחה יותר מכל צורת שיווק אחרת.
למה זה כל כך חזק?
-
אמון – לקוחות מאמינים לחוויות אמיתיות של אחרים. המלצה כנה נתפסת כנטולת אינטרסים.
-
ממוקדות ואפקטיביות – כשלקוח ממליץ עליך לקולגה שצריך בדיוק את השירות שלך, זו המרה כמעט בטוחה.
-
מוניטין חיובי מתמשך – שיווק כזה יוצר מוניטין אורגני, שצומח לאורך זמן ולא נעלם בסיום קמפיין פרסומי.
איפה זה עובד במיוחד?
שיווק מפה לאוזן, מסבירים צוות סי וי פול, בולט במיוחד בתחומים בהם יש חשיבות גבוהה לאמון ולמקצועיות, למשל:
-
שירותי בריאות
-
ייעוץ פיננסי
-
עורכי דין
-
אנשי מקצוע כמו קוסמטיקאיות, נגרים, מטפלים וכדומה
גם בעולם הדיגיטלי השיווק הזה מקבל ביטוי – בקבוצות פייסבוק, פורומים, ביקורות בגוגל, ודירוגים באתרים. כלומר, “מפה לאוזן” לא חייב להיות רק שיחה פיזית – הוא מתרחש גם ברשת, ודווקא שם יש לו כוח אדיר.
איך מעודדים שיווק כזה?
-
חוויית שירות מעולה – הבסיס לשיווק מפה לאוזן הוא שירות יוצא דופן. לקוח מרוצה ימליץ, לקוח מופתע יספר לכולם.
-
בקשו המלצות – אל תחששו לבקש מלקוחות מרוצים להפיץ את הבשורה. בקשה פשוטה יכולה לייצר אפקט נרחב.
-
תגמול לקוחות ממליצים – מועדון לקוחות, הטבות על הפניות, או מתנה קטנה ללקוח שהפנה – כל אלו מעודדים הפצה אורגנית.
חסרונות ואתגרים
-
קצב איטי – שיווק מפה לאוזן הוא לרוב תהליך ארוך טווח, ולא מתאים לעסקים שזקוקים לתוצאות מיידיות.
-
שליטה מוגבלת – לא ניתן “לכוון” את השיחה בדיוק כמו בפרסום. זהו שיווק לא רשמי, שלעיתים עשוי להיות גם שלילי.
-
תלות בשביעות רצון – כל תקלה בשירות עלולה להתפשט במהירות דווקא בזירה הזו, ולפגוע במוניטין.
סיכום
צוות סי וי פול מסכם כי בעולם שכולו מדיד, ממומן ומבוסס דאטה – דווקא שיווק מפה לאוזן מציע גישה אותנטית, אנושית, ולעיתים גם משתלמת הרבה יותר. עסקים חכמים יודעים לשלב בין השניים – לנצל את כוחו של הדיגיטל, אך לא לוותר על הקסם של ההמלצה האישית. כי בסוף, לקוחות קונים מאנשים, לא רק ממודעות.